Nieuwe zonneboot voor Friese Solar Challenge

 

De Hogere Zeevaartschool zal van 28 juni tot 5 juli voor de 4e maal deelnemen aan de Dong Solar Challenge in Friesland, de elfstedentocht voor zonneboten en het officieuze wereldkampioenschap.
Hiervoor werd een compleet nieuwe boot ontwikkeld, wat moet zorgen voor een forse gewichtsvermindering en een betere bedrijfszekerheid.

De boot heeft een monohull van 6 m lang en 1,6 m breed. De romp bestaat uit een carbonsandwichstructuur en is geproduceerd door middel van vacuuminfusietechnologie. Hiervoor werd beroep gedaan op de expertise van de firma Vennekens Yachtbouw.
De romp werd softwarematig berekend. Eerst werden 3 maquettes op schaal 1/3e gemaakt en getest in de diepsleeptank van de Universiteit van Luik. Met deze gegevens werd de romp ontwikkeld en gebouwd op ware grootte.

De HZS treedt aan in de A-klasse, dit wil zeggen dat de boot 1 piloot heeft en kan beschikken over 4 door de organisator geleverde zonnepanelen, met 900 watt piekvermogen.
De moter kan continu 2000 watt vermogen leveren wat zich uit in een topsnelheid van 22 km per uur.
Aan boord bevindt zich ook een batterij van 1500 wattuur, waarmee energie kan worden opgeslagen om een uur met 1500 watt te varen, of 2uur met 750 watt. Deze batterij mag tijdens de race enkel door de zonnepanelen van de boot worden opgeladen en dient dus slechts als buffer om bewolkte momenten te overbruggen.

Het HZS-team bestaat uit docenten en studenten van de afdeling Scheepswerktuigkunde.
De studenten voeren specifieke deelonderzoeken uit, waarvan ze de resultaten nadien in hun bachelorproef verwerken:
- Pascal Gernidos: rekenkundig model voor het gebruik van hydrofoils op een zonneboot
- Arnout Mechelaere: optimalisatie van de motorsturing
- Roel Van Bogaert; alternatieve aandrijving met contra-roterende propellers
- Arne Good: capaciteitsmeting van de batterij.

Het begeleidende docententeam bestaat uit Willem Maes, Marc Sterkens, Filip Van Gutte en Jos Noteboom.

 

 

 

Naar nieuwsoverzicht