Testimonials stage Lauranne Shipping

Maxime Verbauwhede en Guillaume Storme, twee oud-studenten van de HZS, liepen stage bij Lauranne Shipping. Beiden blikken positief terug op hun ervaring bij de Nederlandse rederij. "Tijdens drie maanden aan boord van tankerschepen LS Jamie en LS Anne kon ik ervaren hoe de theorie in de werkelijkheid wordt toegepast. Mijn taken waren navigatiewachten, cargowachten en andere werken aan dek en aan boord, zoals mooring operations en dekwerk", vertelt Maxime.

MAXIME: "LEREN DOOR ERVARING"

"Voor de navigatie liep ik de wacht samen met de officier van wacht. Aan boord van LS Jamie was dit eerst met de 3de officier, later met de 2de officier. Aan boord van LS Anne was dit enkel met 2de officier. Zoals ons werd geleerd op de HZS is het naleven van de colregs tijdens het navigeren een belangrijk punt. Ik merkte dat niet alle schepen zich aan deze regels houden. Je moet daarom genoeg aandacht schenken aan alle schepen in de nabijheid, en niet alleen aan de schepen aan wie je voorrang moet verlenen. De navigatiewachten verliepen vlot. De aanwezigheid van al de toestellen met hun eigen alarmen op de brug maakte het soms verwarrend, maar door ervaring leer je de verschillende alarmen te identificeren."

"Tijdens de cargowachten kon ik ervaring opdoen met het laden en lossen van verschillende oliën en chemicaliën en het bedienen van het ballastsysteem. Het monitoren van de drukken en de tanklevels is belangrijk. Wanneer je soort per soort cargo laadt, kunnen de wachttijden ook uitlopen, bijvoorbeeld omwille van het wachten op laboanalyseresultaten of het afkoppelen van de ene cargoslang en aankoppelen van een andere cargoslang."

"Voor de mooring operations bediende ik in het begin vooral de winches. Andere werken aan boord waren onder meer het voorbereiden van schilderwerken, de schilderwerken zelf, stencils, schoonmaken van accommodatie enz. In het algemeen waren de bemanningsleden aan boord vriendelijk en kon ik zeker bij hen terecht met mijn vragen. Ik beleefde zo een leerrijke periode aan boord", besluit Maxime.

GUILLAUME: "VLOTTE COMMUNICATIE MET REDERIJ"

"Ik leerde de rederij Lauranne Shipping kennen via Maxime Verbauwhede, een vriend en medestudent van de HZS”, vervolgt Guillaume Storme. "Ik was al enkele maanden intensief op zoek naar een stage om mijn vaartijd te vervolledigen. De meeste rederijen gaven een negatief antwoord en soms helemaal geen antwoord. De dag nadat ik een mail gestuurd had, kreeg ik een reply van Lauranne. Communiceren verliep telkens heel vlot."

"Aan boord werd ik met open armen ontvangen door de Roemeense crew. Voor het aanmonsteren dacht ik dat de communicatie met de bemanning niet eenvoudig zou zijn, maar die was over het algemeen goed. Sommige bemanningsleden hadden wat moeite met het Engels, maar zelfs met hen kon ik communiceren."

"STAGE OP DE SCHEEPSWERF + STAGE OP ZEE"

"De stage kan in twee delen gesplitst worden, een deel op de scheepswerf en een deel op zee. De periode op de scheepswerf was redelijk lang, maar over het algemeen heel interessant. Ik heb veel geleerd over herstellingen, en heb ook ruim de tijd gehad om de schip in detail te bestuderen waardoor ik voor het vertrekken al een goeie visie had over het cargolijnenplan, het scheepsplan en het veiligheidsplan van het schip. Dit heeft me goed geholpen wanneer er ladingoperaties aan de gang waren. Hierdoor kon ik makkelijker meevolgen en uiteindelijk zelf sneller deelnemen aan de operaties."

"Het feit dat ik tijdens het weekend naar huis mocht was natuurlijk altijd leuk meegenomen, en ideaal voor een eerste stage. De voorbereiding voor de SIRE-inspection in Duinkerke nam heel wat tijd in beslag , en op het schip werd er veel gewerkt om alles in orde te brengen. Ook hier heb ik nog veel bijgeleerd over het technische aspect. Het was interessant voor mij, en een goeie voorbereiding voor later om te mogen meemaken hoe de inspectie gebeurt en waarop er gelet moet worden. Na de inspectie werd er ons duidelijk gemaakt dat de LS Concorde half april paraat moest zijn voor het bunkeren. De taak om de vuile cargotanks sedimentvrij te maken, was de moeilijkste opdracht van mijn stage aan boord. De tanks werden gedurende een aantal dagen grondig schoongemaakt."

"NOOIT OP DE VINGERS GETIKT"

"Aan boord heb ik heel wat interesse getoond, en deed ik mijn best om mijn opdrachten tot een goed einde te brengen. Wanneer ik iets fout deed, werd er door zowel de officieren als de AB’s in detail aan mij uitgelegd wat er fout ging en hoe ik dat moest verbeteren. Nooit werd ik op de vingers getikt of werd er agressief gereageerd."

"Voor het begin van mijn studies was ik niet van plan om op tankers te varen, maar na deze stage is mijn visie over dit soort schepen radicaal veranderd. Het feit dat tankerschepen zeer technisch zijn, maken zulke schepen juist heel boeiend."

“Een stage bij Lauranne zou ik zeker aanraden aan gemotiveerde collega-studenten die zin hebben om bij te leren op technische schepen. Als enige Belg op een schip werken, hoort bij de scheepvaart van de toekomst en moet dus ook gezien worden als een pluspunt en een belangrijke ervaring", besluit Guillaume.

Getriggerd? Bezoek de website van Lauranne Shipping : http://www.lauranne-shipping.com/.

ls tekst

 

Naar nieuwsoverzicht